PIĘKNIE ZJEDNOCZENI W WALCE BY POKONAĆ RAKA PIERSI
Kampania na rzecz Walki z Rakiem Piersi Estée Lauder Companies
W latach 90. o raku piersi nie mówiło się głośno. Evelyn H. Lauder, wizjonerka i współtwórczyni marki Estée Lauder postanowiła to zmienić. W 1992 roku zainicjowała Kampanię na rzecz Walki z Rakiem Piersi, która stworzyła fundament pod globalny ruch świadomości raka piersi. W 1993 roku Lauder założyła Fundację na rzecz Badań nad Rakiem Piersi, której misją jest finansowanie badań nad nowotworem piersi.
Od tamtej pory Fundacja zebrała łącznie ponad 131 milionów dolarów, z czego ponad
103 miliony zostały przeznaczone na finansowanie innowacyjnych badań naukowych, mających na celu zrozumienie, leczenie i zapobieganie tej chorobie.
Dołącz do nas.
#TimeToEndBreastCancer
Kampania Estée Lauder Companies to również inspiracja do globalnej mobilizacji społecznej. Rak piersi nie zna granic i dotyka kobiety na całym świecie, niezależnie od pochodzenia czy statusu społecznego. Ta uniwersalność problemu sprawia, że Estée Lauder Companies tak skutecznie jednoczy różne grupy, organizacje i społeczności w walce o lepsze zdrowie i przyszłość wolną od raka piersi. O takiej przyszłości marzyła Evelyn H. Lauder, a każdy krok w tej walce – od szerzenia świadomości, przez rozwój nauki, po działania na rzecz równości w dostępie do opieki medycznej – przybliża nas do realizacji tego celu.
Dlatego część dochodu z naszych bestsellerowych produktów oznaczonych Różowa Wstążka przekażemy na badania Międzynarodowego Centrum Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie Medycznym oraz Fundację „Piękniejsze Życie”.
Obecnie Kampania na rzecz Walki z Rakiem Piersi jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych programów społecznych na świecie. To nie tylko największa inicjatywa odpowiedzialności społecznej autorstwa Estée Lauder Companies, ale także przykład globalnego zaangażowania w walkę o zdrowie kobiet. Kampania wspiera ponad 60 organizacji z całego świata, finansuje badania naukowe, edukację oraz opiekę medyczną, jednocześnie zwiększając świadomość na temat profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.
W Polsce, w ramach wsparcia dla Kampanii na rzecz Walki z Rakiem Piersi, Estee Lauder Companies przekaże od 1 października 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. lub do czasu wyczerpania zapasów od 20% do 50% sugerowanej ceny detalicznej produktów oznaczonych Różową Wstążką na konta organizacji wspierających badania, edukację i dostęp do usług medycznych. W tym roku są to Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie Medycznym oraz Fundacja "Piękniejsze Życie".
Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedzicznych to ośrodek powołany przez Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie w 2022 roku. Powstał on w wyniku rozstrzygnięcia w konkursie Unii Europejskiej i szybko uzyskało status Centrum Doskonałości – Centre of Excellence in Hereditary Cancers. Pracujący tam zespół prof. Jana Lubińskiego jako pierwszy w świecie wykonał skryning 1,5 mln osób populacji województwa zachodniopomorskiego w celu wykrycia genetycznej predyspozycji do nowotworów. Dużym osiągnięciem szczecińskiego ośrodka okazało się również opracowanie testów DNA m.in. dla genów BRCA1, BRCA2 oraz MSH2/MLH1, CHEK2, NOD2 , p16, CYP1B1. Te działania garstki zapaleńców, którzy nie dysponowali tak dobrym zapleczem technicznym i badawczym, jak ich koledzy z krajów Europy Zachodniej lub USA, zostały zauważone w świecie naukowym.
W Centrum realizowane są prace badawcze z zakresu szeroko pojętej genetycznej predyspozycji do nowotworów. Zespół pracujący pod okiem profesora Lubińskiego chce zwrócić uwagę na fakt, że rak piersi i jajnika należą do najczęstszych lub związanych z najwyższą śmiertelnością nowotworów złośliwych diagnozowanych u kobiet. Z ryzykiem rozwoju tych raków wiąże się nosicielstwo mutacji w niektórych genach. Wysoka dziedziczna predyspozycja do raka piersi lub jajnika jest na ogół powiązana z mutacjami w genach BRCA1 lub BRCA2, jednak oprócz mutacji genów wysokiego ryzyka występują również zmiany w obrębie genów, które zwiększają ryzyko tych raków w sposób umiarkowany. Zdiagnozowanie podwyższonego ryzyka raka umożliwia wdrożenie odpowiednich programów profilaktycznych w celu zapobieżenia rozwoju nowotworu, ewentualnie jego wykrycie we wczesnym stadium.
W minionym roku podsumowano wyniki badań nad korelacją stężeń pierwiastków we krwi (arsen, selen, cynk, miedź, kadm, ołów, molibden) a ryzykiem raka jajnika u kobiet – nosicielek mutacji BRCA1. Po raz pierwszy w świecie wykazano, że stężenie ołowiu i molibdenu oraz stosunek stężeń cynku do miedzi wiążą się z kilkukrotnie zwiększonym/zmniejszonym ryzykiem zachorowania na ten nowotwór. Wyniki tych badań mają trudny do przecenienia potencjał praktycznych aplikacji w profilaktyce raka jajnika zależnego od BRCA1. Wyniki badań opublikowano w formie trzech prac w piśmiennictwie międzynarodowym.
Pieniądze zbierane i przekazane przez Estee Lauder Companies od 2014 roku zostały wykorzystywane na badania nad zastosowaniem cis-platyny w chemioterapii wśród polskich pacjentów - nosicieli mutacji BRCA1.
Fundacja „Piękniejsze Życie” od siedemnastu lat wspiera kobiety, które przechodzą leczenie onkologiczne, organizując dla nich bezpłatne warsztaty z pielęgnacji i makijażu. Wolontariusze fundacji - profesjonalni makijażyści i kosmetolodzy - spotykają się z pacjentkami onkologicznymi w szpitalach w całej Polsce. Fundacja jest polską edycją międzynarodowego projektu „Look Good… Feel Better”, realizowanego od 30 lat w USA. Obecnie projekt działa w 27 krajach na świecie a w warsztatach w szpitalach wzięło udział ponad 2 miliony pacjentek onkologicznych. Jest inicjatorem pionierskiego raportu "Pozamedyczne potrzeby pacjentek onkologicznych w Polsce”, który jest pretekstem do szerszej debaty publicznej o tym, jakie warunki do pełnego wyzdrowienia należy przygotować na oddziałach onkologicznych i poza nimi, aby wesprzeć kobiety w leczeniu. Wszystkie chętne osoby, które chcą wspierać fundację jako wolontariusze i mają serce zarówno do pomagania jak i makijażu oraz pielęgnacji, są zawsze mile widziani!
Poznaj wszystkich partnerów naszej Kampanii, którzy są Pięknie Zjednoczeni w Walce z Estee Lauder Companies, by pokonać Raka Piersi: